פורסם ב- כתיבת תגובה

התייחסות התורה למיניות באופן כללי

"ויעש את הכיור נחושת, ואת כנו נחושת, במראות הצובאות אשר צבאו פתח אהל מועד"

(שמות פרק לח פסוק ח) 

  • "בנות ישראל היו בידן מראות, שרואות בהן כשהן מתקשטות, ואף אותן לא עכבו מלהביא לנדבת המשכן, והיה מואס משה בהן, מפני שעשויים ליצר הרע!

אמר לו הקדוש ברוך הוא קבל! כי אלו חביבין עלי מן הכל!

שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים. כשהיו בעליהם יגעים בעבודת פרך, היו הולכות ומוליכות להם מאכל ומשתה ומאכילות אותם ונוטלות המראות, וכל אחת רואה עצמה עם בעלה במראה, ומשדלתו בדברים (=פיתוי דברים), לומר אני נאה ממך, ומתוך כך מביאות לבעליהן לידי תאוה ונזקקות להם, ומתעברות ויולדות שם, שנאמר (שיר השירים ח ה) תחת התפוח עוררתיך, וזהו שנאמר במראות הצובאות. 

ונעשה הכיור מהם, שהוא לשום שלום בין איש לאשתו, להשקות ממים שבתוכו את שקנא לה בעלהה ונסתרה"

(רש"י על המקום) 

  • "היה רבי מאיר אומר, מפני מה אמרה תורה נדה לשבעה? מפני שרגיל בה וקץ בה, אמרה תורה תהא טמאה שבעה ימים, כדי שתהא חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה"

(מסכת נדה דף לא)

  • ולאחר טבילתה ישמחנה ויחבקנה וינשקנה, ויקדש עצמו בתשמיש המיטה, ולא ינבל פיו ולא יראה בה דבר מגונה. אך ישעשע במישמושים ובכל מיני חיבוק למלאות תאוותו ותאוותה ולא יהרהר באחרת כי אם עליה, כי היא אשת חיקו, ויראה לה חיבות ואהבות". 

(הרוקח בהלכות תשובה סימן יד)

  • "לפי דבריך תהרהר ביראת שמים בשעת הביאה שיהיו בניך צדיקים? אמר להם ברבות התאווה יהיו הבנים צדיקים לפי שהרהור התורה מבטלת התאווה"

(ספר חסידים סי' שס"ב)

  • "מפני שבאותו החיבור אם אינו נעשה ברוב חשק ואהבה ורצון אין השכינה שורה בו" 

(רמב"ן באגרת הקודש פ"ו)

  • "בעת החיבור אל ישמש להנאתו בלבד אלא גם להנאתה"

(מנורת המאור נר ג כלל ופ"ה)

  • "וכן צריך שיהא מישב דעת אשתו ומשמחה וכו' כדי שתשיג התאוה אליו, וזה יהיה ניכר בנשימתה ובעיניה ואז יאהבו זה לזה וכו' לפי שהאהבה לא תהיה כי אם מן התאווה". 

(סדור בית יעקב סוף פ"ו)     

"איש שהוא צריך לשמש מיטתו בהכרח, כגון ליל טבילה,וכאשר קם משנתו בחצי הלילה לשמש לא היה לו רצון לתאוות תשמיש, וכמעט הוא קץ בו – אם  טוב לדבר עם אשתו אותה שעה דברי שֹחוֹק וכיוצא כדי לעורר רצון לתאוותו, ואז ישמש ברצון וריבוי תאווה או דווקא אדרבה – עדיף טפי למהר לשמש בעוד שאין לו רצון וריבוי תאווה כל כך כדי שיהא משמש משום מצוות עונה כאדם הפורע חובו,” 

תשובה:אין טוב לשמש בלא רצון אלא אדרבה צריך שיהיה לו רצון ותאווה מצד עצמו, דהכי איתא בגמרא דנידה (יז.,( דאי סלקא דעתך משמשין מזכירין אותן לשבח?  אין הכי נמי דאגב דאיכא אונס שינה מגניא באפיה. ופירש רש"י 'אונס שינה': מתוך שהוא נאנס בשינה אינו מתאווה לה כל כך ומשמש לקיום מצווה בעלמא או לרצותה ולבו קץ בה, והוא מבני תשע מדות. עד כאן לשונו, עיין שם. נמצא,דיותר טוב לעורר רצון תאווה ולא יהיה קץ בתשמיש זה, על כן מותר לו לדבר בשיחה ושחוק עמה כדי לעורר תאווה ורצון בלבו אם יודע שבזה תתעורר התאווה ויהיה לו רצון וכן איתא בגמרא (ברכות סב.) דרב כהנא גני תותי פוריה רב, שמע דשח ושחק ושִמש; וכוונת רב, עליו השלום, הייתה בעבור לעורר התאווה שלו כדי יהיה לו רצון לתשמיש ולא יהיה קץ בה חס ושלום, כי האדם, אף על פי שצריך לכוון עשות מצוות ה'- צריך שיהיה לו בזה תאווה ורצון בכל לבו" 

 (שו"ת תורה לשמה סי' ע"ב)

פורסם ב- כתיבת תגובה

שימוש באביזרי עונג

  • כללי הבסיס ביחסי אישות על פי ההלכה (golden  standard על פי מכון פו"עה)
  • עם אשתו ולא אחרת (גם לא לחשוב על אחרת).
  • בזמן שמותרים (לא בזמן נידה ו 7 נקיים).
  • בחדרי חדרים (בצניעות לא לפני אחרים).
  • בהסכמתה.
  • לא מבייש או מצער אותה.
  • אלו 5 הקוים האדומים מעבר להם הכל מותר.
  • ישנם עוד הדרכות חשובות (מומלץ ללמוד בספרים העוסקים): כגון להתחבר בלילה, עם כיסוי ובחושך (מדובר על רגע החיבור עצמו ולא על המשחק המקדים) להיזהר בתשע מידות (כגון: לא בשכרות, לא כשהיא ישנה ועוד) יש שאוסרים לגבר לנשק לאשה באיבר המין. הרמ"א לא אסר.
  • יש לזכור שקדושה זה לחיות את החיים בטבעיות בשיא השמחה וההנאה, גם התשוקה והחשק הם חלק אינטגרלי מהקדושה.
  • רמב"ם פירוש המשניות: " ולכן יכוונו החסידים דרך כוונת הטבע בלבדו, והחכמים משבחין זה ומאהבין אותו וקוראין זה 'מקדש עצמו בשעת תשמיש'". מאחר והטבע קדוש ואלהי בזמן שזה נעשה על פי כללי ההלכה, בזמן הנכון , במקום הנכון ועם האדם הנכון.
  • האם אין חשש שבזכות המוצרים האישה תסתדר בלי הגבר? מוצרים לא נותנים תמיכה, חום ואהבה, מחמאות וחיבוק. זה לא קשר או חיבור או זוגיות. המוצרים זוגיים כאשר בעזרתם הגבר מענג את אשתו ולהפך.
  • כשהגבר משמח את אשתו זה אומר שהוא אוהב אותה ורוצה בשמחתה, וכשהאישה מקבלת ממנו את שיא  השמחה אז היא אוהבת את בעלה ומשתוקקת אליו ואז נוצר יחוד ביניהם שזה שיא האהבה והקדושה. כפי שכותב בספר הזוהר  פ׳ קדושים דף פ״א:  שבשעה שהזכר והנקבה מזדווגים, מתקדשים בקדושה עליונה, וזהו השלמות, ונקראים אחד, ולכן צריך האדם לשמח את אשתו, שיהיו שניהם ברצון אחד, ובאופן הזה הקב"ה שהוא אחד משרה את שכינתו בנולד מן הזווג.\ הרב בצלאל ספרא

לסיכום: אביזרי מין (שלא עוברים על זרע לבטלה): מותר

פורסם ב- כתיבת תגובה

אוננות נשים

אם אשה מוזהרת על השחתת זרעה.

שאלה: אחד שבא להזדווג עם אשתו בליל שבת, והואיל והיה הנר עדיין דולק, ורוצה להזדווג עמה אחר כבוי הנר והיא שוכבת בצידו על המיטה ומתחבקים זע"ז בקירוב בשר, ומעשה געגועין גרם לה שפלטה זרע שלה לחוץ, שהזריעה היא קודם ששמש עמה בהכנסת האבר, ובא לשאול אם יש איסור השחתת זרע באשה, ואם עבד האיש איסור בגרמתו זאת או לאו. יורנו ושכמ"ה. 

תשובה: הרמב"ם ז"ל בה' איסורי ביאה פ' כ"א ה' ח' פסק נשים המסוללות זו בזו אסור וממעשה ארץ מצרים הוא שהוזהרנו עליו, שנאמר כמעשה ארץ מצרים לא תעשו, אמרו חכמים מה היו עושין, איש נושא איש, ואשה נושאת אשה וכו'  

והרמב"ם ז"ל לא איירי אלא בדין דנקט בתורת כוהנים שהם עושים כמעשה ארץ מצרים דהיינו שעושין כן בקביעות ותמידות דדמי למעשה ארץ מצרים, ומשום חוקות ארץ מצרים הוא דאסור, ולאו משום השחתת זרע, וכן מרן מהרי"ק ז"ל בש"ע נמשך אחר דברי הרמב"ם בזה בש"ע אה"ע סי' כ' שג"כ אוסר משום דהוי כמעשה ארץ מצרים וזה מוכרח שכן מבואר הטעם בדבריהם ולא אמרו משום השחתת זרע לבטלה אשר מבואר איסורו בהרמב"ם שם פרק הנז' הלכה ט' ובש"ע. 

א"כ מוכח מכל הנז' דאין בהטלת זרע האשה לחוץ איסור השחתה דאין איסור זה אלא רק בזרע האיש והכי נמי מסתברא דיש לחלק בזה בין איש לאשה.

וכן מוכח נמי עוד מדברי הרמב"ם שם ה"ט אשתו של אדם מותרת לו לפיכך כל מה שהאדם רוצה לעשות באשתו עושה בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר ואבר שירצה ובלבד שלא יוציא ש"ז לבטלה וכו' נמצא דלא קפדינן אלא על ש"ז דידיה ולא על דידה דהא כפי הטבע הוא שגם האשה לפעמים מטלת זרע שלה על ידי געגועין של חיבוק ונישוק שיעשה לה בעלה, וכמו האי עובדא דשאלה הנז' דהכי הוה עובדה שהיא הטילה זרע מחמת זה והאיש לא הטיל וא"כ אמאי לא אמר הרמב"ם ובלבד שלא יוציאו ש"ז לבטלה דהוה קאי אתרוייהו אלא ודאי אין דין השחתת זרע לבטלה נוהג באשה אלא רק באיש. 

מיהו מצינו לרבינו האר"י זצ"ל בשער הכונות כ"י בדרושי הלילה דרוש ז' וז"ל ודע כי כמו שיוצאין המזיקין אלו מן האדם המוציא שז"ל להיותו בלא אשה כך האשה בוראה מזיקין בלא האיש וזה נרמז בפסוק לא תאונה אליך רעה. רצה לומר לא תאונה אליך שאתה זכר הרעה שהיא לילית אשת זנונים ונגע לא יקרב באהלך רצה לומר נגע שהוא ס"מ דכורא לא יקרב באהלך שהיא אשתך כמ"ש שובו לכם לאהליכם עכ"ד ע"ש משמע שיש בזה איסור שיצא נזק מזה מיהו ודאי גם לדברי רבינו האר"י זצ"ל הנז' לא יש בזה פגם בקדושה כמו שיש בשל איש והראיה שלא אמר רבינו זלה"ה תיקון של זה לנשים בתעניות וכיוצא כאשר נתן תיקון לאנשים לאיסור קרי ושז"ל כי אעפ"י שאמר שיברא מזה מזיקין עכ"ז אינו מגיע פגם בקדושה ותיקון הנזק של בריאת המזיקין הנעשה מזה הוא יהיה ע"י ק"ש שעל המטה שאז מתים מזיקים אלו וכמ"ש רבינו שם וזה ברור שלא יהיה מזה פגם. 

גם עוד י"ל שגם בבריאת המזיקין דקאמר רבינו זלה"ה היינו דוקא אם תעשה האשה השחתת זרעה על ידי הרהורים רעים או על ידי חיכוך בפועל כמו הך דנשים המסוללות דהיא מתכוונת להטיל זרעה דאז בזה מתערב פלוני ושולט שם משא"כ בנידון השאלה דהיה זה ע"י חבוקין וגעגועין של בעלה שהוא בהיתר ולא נתכוונה להטיל זרעה בחוץ ח"ו ולא ניחא לה בהכי ולא אסקא על דעתה בזה אין כאן תערובת פלוני ולא יברא מזה מזיקין גם לדברי רבינו ז"ל. 

(שו"ת  תורה לשמה – סימן תק"ד)

  • אמר להו רב חסדא לבנתיה: נקיט מרגניתא בחדא ידיה, וכורא בחדא ידיה. (כשבעליך ממשמש ביך להתאוות ליך לתשמיש, ואוחז הדדים בידו אחת והאחרת עד אותו מקום.)
  •  מרגניתא – אחוי להו, (הדדין המציאו לו, שתתרבה תאותו, ומקום תשמיש אל תמציאי לו מהר, כדי שיתרבה תאותו וחיבתו ויצטער, הדר אחוי ליה.)
  • וכורא לא אחוי להו, (לשון כור צורפין (שבת עח, א) לשון אחר: בור, לשון בור שוחה.) עד דמיצטערן, והדר אחוי להו.

(תלמוד בבלי – מסכת שבת דף קמ עמוד ב) 

"אבוה דשמואל לא שביק להו לבנתיה דנפקי בחוטין ולא שביק להו גניאן גבי הדדי (לישן זו אצל זו בעודן בתולות) כי היכי דלא לילפן גופא נוכראה" (ויתאוו לשכב עם איש) 

 (תלמוד בבלי – מסכת שבת דף סה עמוד ב)

לסיכום, אוננות נשים: מותר (ויש המחמירים ואוסרים)

פורסם ב- כתיבת תגובה

תנוחות

"הוא למטה והיא למעלה זו דרך עזות שמשו שניהם כאחד זו דרך עיקש" 

(שו"ע או"ח סי' ר"מ ס"ה)

  • "מכלל קדושת הזיווג שיהא פנים כנגד פנים. זהר."

 (באר היטב ס"ק ט"ו)

  • "שמעתי מאחד מגדולי הדור דנשאלה שאלה בבית מותבא רבא, בעיר גדולה של חכמי קושטנדינה, הלכה למעשה, באחד שמתוך חולי לא היה יכול אלא הוא מלמטה, ומצאו לחד מרבוותא קמאי כת"י חידושי נדרים דשרי ע"כ שמעתי. ואני אומר דהדבר מפורש בדברי רבינו ירוחם דמותר." 

(ברכי יוסף – סימן ר"מ)

  • ושם הביא מהספר חסידים סי' תק"ט שכתב "דליל טבילה לא ייתכן כי אם הוא למעלה והיא למטה". וכתב כשאינו ליל טבילה משמע דשרי.    

לסיכום, כל סוגי התנוחות (ויש המחמירים שלא) : מותרות

פורסם ב- כתיבת תגובה

מין אנאלי

"אמר רבי יוחנן בן דהבאי ד' דברים סחו לי מלאכי השרת, חיגרין מפני מה הויין מפני שהופכים את שולחנם. אילמים מפני מה הויין, מפני שמנשקים על או"מ. חרשים מפני מה הויין, מפני שמספרים בשעת תשמיש. סומין מפני מה הויין מפני שמסתכלים באו"מ וכו' 

א"ר יוחנן זו דברי יוחנן בן דהבאי, אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה, משל לבשר הבא מבית הטבח, רצה לאכלו במלח אוכלו, צלי אוכלו, מבושל אוכלו, שלוק אוכלו, וכן דג הבא מבית הצייד.

ההיא דאתאי לקמיה דרבי, אמרה לו רבי ערכתי לו שלחן והפכו, אמר לה בתי תורה התירתך ואני מה אעשה לך"

(גמ' נדרים כ.)    

  • "ויכול לעשות עם אשתו מה שירצה, בועל בכל עת שירצה, ומנשק בכל אבר שירצה, ובא עליה בין כדרכה ובין שלא כדרכה, או דרך איברים, ובלבד שלא יוציא זרע לבטלה. ויש מקילין ואומרים שמותר שלא כדרכה, אפילו אם מוציא זרע, אם עושה באקראי ואינו רגיל בכך"

(שו"ע אבה"ע סימן כ"ה סעיף ב) 

לסיכום, מין אנאלי (גם אם פולט זרע באקראי) : מותר

פורסם ב- כתיבת תגובה

מין אוראלי- הסתכלות ונישוק באו"מ של האשה

"אמר רבי יוחנן בן דהבאי ד' דברים סחו לי מלאכי השרת, חיגרין מפני מה הויין מפני שהופכים את שולחנם. אילמים מפני מה הויין, מפני שמנשקים על או"מ. חרשים מפני מה הויין, מפני שמספרים בשעת תשמיש. סומין מפני מה הויין מפני שמסתכלים באו"מ וכו' 

א"ר יוחנן זו דברי יוחנן בן דהבאי, אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה, משל לבשר הבא מבית הטבח, רצה לאכלו במלח אוכלו, צלי אוכלו, מבושל אוכלו, שלוק אוכלו, וכן דג הבא מבית הצייד.

ההיא דאתאי לקמיה דרבי, אמרה לו רבי ערכתי לו שלחן והפכו, אמר לה בתי תורה התירתך ואני מה אעשה לך"

(גמ' נדרים כ.)    

כיצד נפסק?

  • "אשתו של אדם מותרת היא לו, לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה, בועל בכל עת שירצה, ומנשק בכל אבר שירצה, ובא עליה בין כדרכה ובין שלא כדרכה, בין דרך אברים, ובלבד שלא יוציא שכבת זרע לבטלה. ואע"פ כן מדת חסידות שלא יקל אדם את ראשו לכך, וישקדש עצמו בשעת תשמיש, כמו שביארנו בהלכות דעות, ולא יסור מדרך העולם ומנהגו, שאין דבר זה אלא כדי לפרות ולרבות" 

(רמב"ם פכ"א מהלכות איסו"ב ה"ט)

  • "ומה שאמר רבי יוחנן, אינו אלא על הפיכת השלחן, אבל כל האחרים אסורין." 

(ראב"ד בבעלי הנפש) 

  • "אסור להסתכל באו"מ, שכל המסתכל שם אין לו בשת פנים, ועובר על והצנע לכת, ומעביר הבושה מעל פניו, שכל המתבייש אינו חוטא, דכתיב ובעבור תהיה יראתו על פניכם זו הבושה, לבלתי תחטאו. ועוד דקא מגרה יצר הרע בנפשיה. וכל שכן הנושק שם שעובר על כל אלה, ועוד שעובר על בל תשקצו את נפשותיכם".  (שו"ע או"ח סי' ר"מ ס"ד)
  • "ויכול לעשות עם אשתו מה שירצה, בועל בעל עת שירצה, ומנשק בכל אבר שירצה, ובא עליה בין כדרכה ובין שלא כדרכה, או דרך אברים ובלבד שלא יוציא זרע לבטלה. ויש מקילין ואומרים שמותר שלא כדרכה אפי' אם מוציא זרע, אם עושה באקראי, ואינו רגיל בכך, ואע"פ שמותר בכל אלה כל המקדש עצמו במותר לו קדוש יאמר לו". (רמ"א אבה"ע סי' כ"ה ס"ב)
  • "ומנשק בכל אבר: ר"ל זהו שכתוב שם (נדרים כ.) א"ר יוחנן זו דברי וכו', אבל הראב"ד כתב דחכמים לא פליגי אלא אהפיכת שלחן, אבל בשאר מודי, וכ"פ באו"ח סי' ר"מ ס"ד". (ביאור הגר"א  ס"ק ט"ו)   
  • "ומנשק בכל אבר שירצה: לאו דווקא כל אבר דהא באו"מ אסור, כמו שכתוב בש"ס נדרים וכ"כ הראב"ד".  (ב"ש סק"א) 
  • הפשטות היא שהשולחן ערוך פסק כהראב"ד והרמ"א כהרמב"ם.
  • אך ייתכן שגם המחבר פסק מעיקר הדין כמו הרמב"ם וכפי דרכו, ורק באו"ח כתב זאת על דרך של חסידות כמו פרטים נוספים, ועל כן באבה"ע השמיט. וצ"ע.
  • הרמ"א לא העיר כלום באו"ח, ובכל זאת באבה"ע כתב הקולא – אפשר שכן הבין הרמ"א בדעת השו"ע. וצ"ע.
  • אפשר שגם הראב"ד כתב זאת רק בדרך של חומרא וחסידות מאחר שעל הרמב"ם לא השיג דבר, וכתב דעתו רק בבעלי הנפש. וצ"ע. 
  • "והנה ידוע שבפגעו בין רגלי האשה, אינו פוגע תיכף בפתח המקור, רק קודם יש שתי שפיות, ובינהם יש קמט וסדק עמוק וארוך מלפניה ומאחריה, ואלו השפיות הם קצה הירכיים שמתחברים שם, ועומק הסדק הזה הוא פרוזדור החיצון (כמבואר ברש"י חולין סא. ד"ה וכ"ת דבאשה אין רחמה בגלוי שהירכיים הוו לה כעין פרוזדור) ובאמצע אורך הסדק הזה שם הוא פתח המקור, וכל זמן שלא הגיע האבר לנקב ההוא שבאמצע הסדק אפילו דחק ונכנס כל עובי עומק הסדק, לא פגע ולא נגע בפתח המקור וכו"
  • (שו"ת נודע ביהודה תניינא סי' כ"ג)
  • ובחתם סופר (ח"ב סי' צ"ה) הביא דברי הנו"ב וכתב "ודבר אלוקים בפיו אמת".   
  • מסתימת הפוסקים נראה שדווקא באו"מ של אשה נאמר האיסור.
  • במשכן ישראל  (עמוד מ"ט) דייק מדברי היעב"ץ שגם באשה דברים אמורים.
  • וז"ל "סומין מפני מה? שמסכלין באו"מ רמז לזה וראה את ערותה והיא תראה את ערותו ונכרתו לעיני בני עמם כלומר שיכרתו עיני הבנים"  
  • הוא דבר זר ומוזר לדרוש דרשדות מדעתינו.
  • בספר חזון עובדיה (אבלות ח"ב עמוד קנ"ט) כתב "וע"ע בשו"ת פאת שדך שכתב שיש שמזכירים איזו הלכה מסידור הנדפס בזמנינו בשם הרב יעב"ץ כאילו בר סמכא הוא, ובאמת שסידור יעב"ץ לא נדפס כהלכה אלא פעם אחת בחייו, ואח"כ המוצאים לאור השחיתוהו והוסיפו בו כמה דברים שונים ומשונים ולא עשו שום היכר וכו' ולכן אין לסמוך על מ"ש בסידור זה בלא בירור כהלכה. עכ"ל.
  • גם אינו מוכרח להבין כן בדברי היעב"ץ.
  • "ודע אהובי שכבר כתבתי בספרי כמה פעמים שנוח לי יותר ללמוד מסתימת הראשונים מפירושן של אחרונים" (הגאון בית מאיר) 
  • מצאתי שכ"כ בשו"ת קדושת משה סימן ה'. 
  • "אין גדר הסתכלות כי אם במעיין ותוקע דעתו בזה, מה שאין כן דרך העברה בעלמא אין שום קפידא בכל מילי שאמרו חז"ל שלא להסתכל"
  • (עזר מקודש על שולחן ערוך סימן כה) 

לסיכום, מין אוראלי (נישוק באותו המקום) : מותר

פורסם ב- כתיבת תגובה

תשמיש ביום

"לא ישמש בתחילת הלילה ולא בסופה כדי שלא ישמע קול בני אדם ויבוא לחשוב באשה אחרת אל אבל אמצע הלילה" (שו"ע או"ח סי' ר"מ ס"ז)
אמצע הלילה הכוונה לשליש השני של הלילה – המשמרת השניה (מסכת כלה)
אם אינו חושש שיחשוב בנשים אחרות אין צריך להמתין לאמצע הלילה. (מג"א בשם מהרש"ל)
ע"פ הזוה"ק יש עניין גדול דווקא בחצות לילה (מג"א סי' רמ סק"ב)
"ואם רואה שיצרו מתגבר עליו ובא לידי הרהורים ויכול לבוא לידי טומאה על ידי זה לא יחמיר בזה". (משנ"ב בשם האחרונים)
לא אם פוגע בברצון שניהם ובשמחתם. (ר' אליעזר פאפו בפלא יועץ ערך זיווג ובאורות אילים דף י"ז)
לא אם יגרום ביטול תורה. (פסת"ש הערה 48)
לא על חשבון שעות שינה. (אורוחות רבינו ח"א עמוד צ"א)
"אלא הדבר ברור שאין זה אלא חסידות גדולה, וכן עמא דבר, ותמיהא על הרבנים הפוסקים הטור והשולחן ערוך שעירבו מילי דחסידותא עם דברים שמעיקר הדין"
(רבי רפאל בירודוגו – תורות אמת אבה"ע סי' כ"ה)
"אמר רבי יוחנן אסור לאדם שישמש מיטתו ביום. מאי קרא שנאמר (איוב ג ג) יאבד יום איולד בו והלילה אמר הורה גבר, לילה ניתן להריון ויום לא ניתן להריון.
ריש לקיש אמר מהכא (משלי יט טז) בוזה דרכיו ימות. והמשמש ביום בא לידי בזיון שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו.
אמר רב חסדא אסור לו לאדם שישמש מטתו ביום, שנאמר ואהבת לרעך כמוך מאי משמע? אביי אמר שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו.
אמר רב הונא ישראל קדושים הם ואינם משמשין מיטותיהן ביום. דכתיב בוזה דרכיו ימות דבעי צניעותא שלא יסתכלו.
אמר רבא ואם היה בית אפל מותר. ותלמיד חכם דידע לאצטנועי נפשיה שהוא צנוע ולא יסתכל מאפיל בטליתו ומשמש"
(נדה טז:)
"תנו רבנן: שלשה עשר דברים נאמרו בפת שחרית: מצלת מן החמה, ומן הצנה, ומן הזיקין, ומן המזיקין, ומחכימת פתי, וזוכה בדין, ללמוד תורה וללמד, ודבריו נשמעין, ותלמודו מתקיים בידו, ואין בשרו מעלה הבל, ונזקק לאשתו, ואינו מתאוה לאשה אחרת"
נזקק לאשתו – אם בעל הרהורים הוא, ומתוך שלבו טוב בבקר שאכל קצת – תובע לאשתו, ובצאתו לשוק ורואה נשים – אינו מתאוה להן.
(תלמוד בבלי – מסכת בבא מציעא דף קז עמוד ב)
חומא (זה שמה) דביתהו דאביי אתאי לקמיה דרבא, אמרה ליה: פסוק לי מזוני, פסק לה. פסוק לי חמרא, א"ל: ידענא ביה בנחמני דלא הוה שתי חמרא, אמרה ליה: חיי דמר, דהוי משקי ליה בשופרזי (גביעים ארוכים) כי האי.
בהדי דקא מחויא ליה איגלי דרעא, נפל נהורא בבי דינא. קם רבא על לביתיה, תבעה לבת רב חסדא (תבע את אשתו לתשמיש). אמרה ליה בת רב חסדא: מאן הוי האידנא בבי דינא? אמר לה: חומא דביתהו דאביי. נפקא אבתרה, מחתא לה בקולפי דשידא (במנעול של ארגז.)
עד דאפקה לה מכולי מחוזא, אמרה לה: קטלת ליך תלתא (שכבר ניסת לג' ומתו) ואתת למיקטל אחרינא? (שבאת להראות יופיך שיקפוץ איש עליך.)
(תלמוד בבלי – מסכת כתובות דף סה עמוד א)
"אף על פי שאסור לאדם לשמש מיטתו אלא בלילה, כל שרואה עצמו מצד טבעו נאנס בשינה בלילה ואי אפשר לו לרצות או שהיא מצד טבעה נאנסת בשינה בלילה ואינה מתרצית – מותר לו לשמש מיטתו ביום בהצנע על הדרכים שהזכרנו, כדי שיהו ביאותיו בריצוי ובחיבה ולא דרך דריסה וטירוף".
מאירי (נידה יז א)
לסיכום, תשמיש ביום: מותר (בהצנע)

פורסם ב- כתיבת תגובה

מצוות עונה

מצוות עונה הוא חיוב שמשועבד האיש לאשתו.
הזמנים שקבעו חכמים מבוססים על הערכת המסוגלות של האיש.

מגדרי החיוב הוא שהבעל צריך ליזום ולדאוג שיוכשרו התנאים לכך.
למרות הטרמינולוגיה של "חיוב" ו/או "שיעבוד", עדיין ההתנהלות היא במסגרת של: "ולא יהיו שניהם לא שיכורים ולא עצלנין ולא עצבנין ולא אחד מהן, ולא תהיה ישינה, ולא יאנוס אותה והיא אינה רוצה, אלא ברצון שניהם ובשמחתם" (רמב"ם פ"ה מהלכות דעות ה"ד)


ישנו חוט השערה שמבדיל בין "מחוייבות מינית" לבין "ברצון שניהם ובשמחתם" – האתגר הוא להגיע לברצון שניהם ובשמחתם, גם אם לעיתים ע"י מחוייבות מינית.
"ויהא זהיר לקיים עונתו" (טור או"ח סי' ר"פ) "דזהירות הוא קודם מעשה, ורצה לומר בזהירות זה שירדוף בינו לבינה אהבה ואחוה כל ערב שבת, כדי שלא יגיע שום ביטול לעונת שבת" (ב"ח, הובא במשנ"ב סק"ג)
אין קשר בין מצוות עונה למצוות פר"ו – כך שגם באשה שמונעת הריון, מעוברת וזקנה ישנו חיוב.
רוב העולם דינם כפועלים שעונתם פעמיים בשבוע.
(שטמ"ק – כתובות דף סה:)
הגם שדעת הפוסקים שלעניין חיוב עונה גם בימינו ישנו דין ת"ח, מ"מ "משום פריצת הדור וקנאת ירך חברתה" יש גם לת"ח להתנהג בעונת פועלים.
(ביה"ל – בשם מעיל צדקה)
י"א שאחר שבימינו מנהג הת"ח הוא כדברי בעל המעיל צדקה, אזי שכעת מעיקר הדין מחוייב לפעמיים בשבוע.

(אגרות משה – אבה"ע סי' ע"ו סק"ג, ואגרות קדש לבעל הקהילות יעקב)